Διάγνωση και θεραπεία διάρροιας

Αν και συνήθως δεν είναι επιβλαβής, η διάρροια μπορεί να γίνει επικίνδυνη ή να σηματοδοτήσει ένα πιο σοβαρό πρόβλημα.

Πρέπει να επισκεφτείτε το γιατρό σας εάν :

• Έχετε διάρροια για περισσότερο από 3 ημέρες
  • Έχετε έντονο πόνο στην κοιλιά ή στο ορθό
  • Έχετε πυρετό πάνω από 38,88 βαθμούς κελσίου
  • Δείτε αίμα στα κόπρανα ή είναι μαύρα, σαν πίσσα
  • Έχετε σημάδια αφυδάτωσης

Εάν το παιδί σας έχει διάρροια, μη διστάσετε να καλέσετε τον γιατρό για συμβουλές. Η διάρροια μπορεί να είναι επικίνδυνη σε περίπτωση που τα παιδιά έχουν χάσει πολλά υγρά, τα οποία δεν έχουν αντικατασταθεί γρήγορα.

Τι εξετάσεις μπορεί να κάνει ο γιατρός;

Οι διαγνωστικές εξετάσεις για να βρεθούν τα αίτια της διάρροιας περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

• Ιατρικό ιστορικό και κλινική εξέταση. Ο γιατρός πρέπει να ξέρει για τις διατροφικές σας συνήθειες και για πιθανή χρήση φαρμάκων, ώστε να σας εξετάσει για τα συμπτώματα της ασθένειας.
  • Καλλιέργεια κοπράνων. Οι μικροβιολόγοι αναλύουν στο εργαστήριο ένα δείγμα των κοπράνων, προκειμένου να ελέγξουν για βακτήρια, παράσιτα ή άλλα σημάδια πάθησης ή λοίμωξης.
  • Εξετάσεις αίματος. Οι εξετάσεις αίματος μπορεί να είναι χρήσιμες για να αποκλείσουν ορισμένες ασθένειες.
  • Διατροφικές εξετάσεις. Για να διαπιστώσετε εάν μια τροφική δυσανεξία ή αλλεργία προκαλεί διάρροια. Ο γιατρός μπορεί να σας ζητήσει να αποφεύγετε τη λακτόζη, που βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα, τους υδατάνθρακες, το σιτάρι ή άλλα τρόφιμα για να δείτε αν η διάρροια ανταποκρίνεται σε μια αλλαγή στη διατροφή.
  • Σιγμοειδοσκόπηση. Για την εξέταση αυτή ο γιατρός χρησιμοποιεί ένα ειδικό μέσο για να εξετάσει το εσωτερικό του ορθού και του κάτω μέρους του παχέος εντέρου.
  • Κολονοσκόπηση. Η εξέταση αυτή είναι παρόμοια με τη Σιγμοειδοσκόπηση, αλλά ο γιατρός εξετάζει το σύνολο του παχέος εντέρου.

Υπάρχει αποτελεσματική θεραπεία για την διάρροια;

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η μόνη απαραίτητη θεραπεία είναι η αντικατάσταση των υγρών που έχουν χαθεί για να αποφευχθεί η αφυδάτωση. Φάρμακα που σταματούν τη διάρροια μπορεί να είναι χρήσιμα σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά δεν συνιστώνται για τα άτομα των οποίων η διάρροια είναι από βακτηριακή λοίμωξη ή παράσιτο, γιατί σταματώντας τη διάρροια ο μικροοργανισμός παγιδεύεται στα έντερα και έχουμε παράταση του προβλήματος. Αντ’ αυτού, οι γιατροί συνταγογραφούν συνήθως αντιβιοτικά. Τα ιογενή αίτια αντιμετωπίζονται είτε με φαρμακευτική αγωγή είτε αφήνονται να κάνουν τον κύκλο τους, ανάλογα με τη σοβαρότητα και τον τύπο του ιού.