Τι είναι η Ελκώδης Κολίτιδα;

Ελκώδης Κολίτιδα

Η Ελκώδης κολίτιδα είναι μια ασθένεια που προκαλεί φλεγμονή και ρωγμές, τα λεγόμενα έλκη, στους έσω χιτώνες του τοιχώματος του παχέος εντέρου. Η φλεγμονή εμφανίζεται συνήθως στον ορθό και στο χαμηλότερο μέρος του παχέος εντέρου, αλλά μπορεί να επηρεάσει ολόκληρο το έντερο. Η ελκώδης κολίτιδα επηρεάζει σπάνια το λεπτό έντερο, εκτός από το χαμηλότερο τμήμα, αυτό που ονομάζεται ειλεός. Η ελκώδης κολίτιδα ονομάζεται επίσης κολίτιδα, ειλεΐτιδα ή πρωκτίτιδα.

Η φλεγμονή κινητοποιεί το έντερο και εμποδίζει την απορρόφηση ύδατος, προκαλώντας διάρροια. Τα έλκη παράγονται σε σημεία όπου η φλεγμονή έχει νεκρώσει τα κύτταρα του εντερικού βλεννογόνου. Τα έλκη αιμορραγούν και παράγουν πύον και βλέννα.

Η ελκώδης κολίτιδα είναι μια φλεγμονώδης πάθηση του εντέρου (IBD) και αφορά τη γενική ονομασία για παθήσεις που προκαλούν φλεγμονή στα έντερα. Η ελκώδης κολίτιδα μπορεί να διαγνωστεί με δυσκολία, καθώς τα συμπτώματά της είναι παρόμοια με άλλες εντερικές διαταραχές, όπως είναι το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου και ένας άλλος τύπος της IBD που ονομάζεται νόσος του Crohn. Η νόσος του Crohn, ωστόσο, διαφέρει από την ελκώδη κολίτιδα γιατί προκαλεί φλεγμονή σε βάθος στο εντερικό τοίχωμα, φλεγμονή που επεκτείνεται σε όλα τα στρώματα του τοιχώματος. Η νόσος του Crohn πλήττει συχνά το λεπτό έντερο, αλλά μπορεί επίσης να πλήξει και το στόμα, τον οισοφάγο, το στομάχι, το δωδεκαδάκτυλο, το παχύ έντερο, το τυφλό έντερο και τον πρωκτό.

Η ελκώδης κολίτιδα συμβαίνει πιο συχνά σε άτομα ηλικίας από 15 έως 40 ετών, παρότι τα παιδιά και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι μπορεί επίσης να αναπτύξουν κάποιες φορές την πάθηση. Η ελκώδης κολίτιδα επηρεάζει το ίδιο συχνά άνδρες και γυναίκες και φαίνεται πως σε κάποιες οικογένειες εντοπίζεται κληρονομικότητα.

Τι προκαλεί την Ελκώδη Κολίτιδα;

Υπάρχουν πολλές θεωρίες για το τι προκαλεί την ελκώδη κολίτιδα, αλλά καμία δεν έχει επιβεβαιωθεί πλήρως. Η πιο δημοφιλής θεωρία υποστηρίζει ότι το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού αντιδρά σε κάποιον ιό ή σε κάποιο βακτήριο, προκαλώντας συνεχόμενη φλεγμονή στο τοίχωμα του εντέρου. Άνθρωποι με ελκώδη κολίτιδα έχουν ανωμαλίες στο ανοσοποιητικό σύστημα, αλλά οι γιατροί δεν γνωρίζουν αν αυτές οι ανωμαλίες είναι αιτία ή αποτέλεσμα της πάθησης. Η ελκώδης κολίτιδα δεν προκαλείται από συναισθηματικό στρες ή ευαισθησία σε συγκεκριμένα φαγητά ή διατροφικά προϊόντα. Οι παράγοντες αυτοί, ωστόσο, μπορεί να πυροδοτήσουν συμπτώματα σε κάποιους ανθρώπους.