Πρωκτίτις: Αίτια, Συμπτώματα, Θεραπεία

Τι είναι η πρωκτίτιδα;

Πρωκτίτιδα ονομάζεται η φλεγμονή που αναπτύσσεται στην εσωτερική επιφάνεια του πρωκτού και σε μέρος του ορθού. Μπορεί να είναι μικρής διάρκειας (οξεία) ή μεγάλης διάρκειας (χρόνια). Οι άνθρωποι που πάσχουν από πρωκτίτιδα, βιώνουν έντονο πόνο και ενόχληση στη περιοχή και, συχνά, αισθάνονται μία έντονη επιθυμία για κένωση.

Από τι προκαλείται;

Υπάρχουν αρκετές αιτίες που προκαλούν πρωκτίτιδα. Οι πιο βασικές είναι:

• Παρενέργεια θεραπειών για άλλες ασθένειες (ακτινοθεραπεία, θεραπεία με αντιβιοτικά κ.λπ.)
  • Νόσος του Crohn
  • Ελκώδης κολίτιδα
  • Σεξουαλικώς μεταδιδόμενες λοιμώξεις
  • Βακτηριακές λοιμώξεις
  • Τραυματισμός πρωκτού/ορθού (εξαιτίας πρωκτικού σεξ, χρήσης πρωκτικών βοηθημάτων ή κλύσματος)
  • Αλλεργίες
  • Δυσλειτουργία νεύρων του ορθού

Συμπτώματα και διάγνωση

Τα κύρια συμπτώματα της πρωκτίτιδας περιλαμβάνουν:

• Αίσθημα ατελούς κένωσης και διαρκή επιθυμία για αφόδευση
  • Δυσκοιλιότητα
  • Αιμορραγία ορθού
  • Πόνος στο ορθό και τον πρωκτό
  • Πόνος στην κοιλιακή χώρα (στην αριστερή πλευρά)
  • Παρουσία βλέννας στα κόπρανα
  • Διάρροια

Η διάγνωση της πάθησης γίνεται με πρωκτοσκόπηση και σιγμοειδοσκόπηση. Έτσι, ο γιατρός μπορεί να δει στο εσωτερικό του ορθού για την ύπαρξη φλεγμονής και να διαγνώσει την πρωκτίτιδα. Μπορεί επίσης να αφαιρέσει ένα μικρό κομμάτι ιστού από το ορθό για να εξεταστεί στο εργαστήριο για βακτήριο, μύκητα ή ιό, προκειμένου να προσδιοριστεί και η αιτία της φλεγμονής. Ο προσδιορισμός της αιτίας είναι σημαντικός για τον προσδιορισμό της κατάλληλης θεραπείας.

Θεραπεία της πρωκτίτιδας

Η πρωκτίτιδα, συνήθως, αντιμετωπίζεται με τη χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής και αλλαγές στον τρόπο ζωής του ασθενούς. Στόχος είναι σε αρχική φάση να μειωθεί ο πόνος και η φλεγμονή και στη συνέχεια να αντιμετωπιστεί η αιτία που την προκαλεί.

Η αιτία της πρωκτίτιδας καθορίζει και τον τρόπο θεραπευτικής αντιμετώπισής της:

Φαρμακευτική αγωγή

Η φαρμακευτική αγωγή που θα λαμβάνει ο ασθενής εξαρτάται από τα συμπτώματα και την αιτία της πάθησης, και περιλαμβάνει μια σειρά από φάρμακα. Ειδικά φάρμακα για τη μείωση πόνου και φλεγμονής, διαφορετικά για την αντιμετώπιση βακτηριακών λοιμώξεων και σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων, και διαφορετικά αν η αιτία είναι η νόσος του Crohn.

Ταυτόχρονα, με τη φαρμακευτική αγωγή που θα σας χορηγήσει ο γιατρός σας, ενδεχομένως σας προτείνει και ορισμένες αλλαγές στη διατροφή σας και στον τρόπο ζωής σας. Πλύσεις με χλιαρό νερό στην περιοχή, κάποιες φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενδέχεται να αποτελέσουν επίσης μέρος της αγωγής σας.

Χειρουργική αντιμετώπιση

Η χειρουργική αντιμετώπιση της πρωκτίτιδας επιλέγεται σπάνια και μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο. Τέτοιες περιπτώσεις είναι όταν η πρωκτίτιδα είναι χρόνια και επίσης όταν αιτία μπορεί να είναι κάποιο αυτοάνοσο νόσημα (Crohn, Ελκώδης κολίτιδα), το οποίο να έχει προκαλέσει σοβαρή ζημιά, οπότε απαιτείται να αφαιρεθεί χειρουργικά το κομμάτι του εντέρου που έχει υποστεί τη βλάβη.