Πόνος στη περιοχή του πρωκτού

Πόνος στην περιοχή του πρωκτού: 8 πιθανές αιτίες

Για τους περισσότερους ανθρώπους το να ξυπνάνε το πρωί και αμέσως μετά να έχουν κένωση του εντέρου τους είναι μέρος της καθημερινής τους ρουτίνας. Ωστόσο, για ορισμένους, οι οποίοι βιώνουν έντονη αίσθηση καψίματος ή/και πόνου στην περιοχή του πρωκτού, αυτή η καθημερινή ρουτίνα μπορεί να μετατρέπεται σε πραγματικό εφιάλτη. Ενώ αντίστοιχα συμπτώματα μπορεί να αισθανθεί περιοδικά κάθε άνθρωπος (λόγω κατανάλωσης καυτερών, για παράδειγμα), σε ορισμένες περιπτώσεις ο πόνος και η δυσφορία μπορεί να είναι ένα επαναλαμβανόμενο πρόβλημα που επηρεάζει σημαντικά την ποιότητα ζωής κάποιου. Πολλοί ασθενείς που ζουν για καιρό με ανάλογο πρόβλημα περιγράφουν την κατάστασή τους με την αίσθηση του να κάθεται κάποιος επάνω σε ένα κρεβάτι με αγκάθια. Οι κυριότερες αιτίες που προκαλούν πόνο στον πρωκτό είναι:

1. Συρίγγιο ή απόστημα πρωκτού

Πρωκτικό συρίγγιο ονομάζουμε ένα μικρό κανάλι που μπορεί να αναπτυχθεί μεταξύ του άκρου του πρωκτικού σωλήνα ή του ορθού και του δέρματος κοντά στον πρωκτό. Εκτός από πόνο, ένα πρωκτικό συρίγγιο μπορεί να προκαλέσει αιμορραγία, κνησμό και πυώδη έκκριση. Ο πιο κοινός τύπος συριγγίων πρωκτού είναι τα περιεδρικά συρίγγια και τα περισσότερα ξεκινούν ως ορθοπρωκτικά αποστήματα όταν το απόστημα ανοίγει, είτε από μόνο του είτε μετά από χειρουργική επέμβαση χωρίς να έχει γίνει καθαρισμός της κοιλότητας του αποστήματος.

Δείτε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη θεραπεία των συριγγίων εδώ.

2. Ραγάδες πρωκτού

Οι ραγάδες πρωκτού (ή ραγάδες του πρωκτικού δακτυλίου) είναι τραύματα ή σχισίματα στο εσωτερικό του πρωκτικού σωλήνα. Η χρόνια δυσκοιλιότητα ή η διάρροια είναι οι βασικές αιτίες που τις προκαλούν, συνήθως σε συνδυασμό με νευρική ένταση κατά τη διάρκεια μιας παρατεταμένης χρονικής περιόδου. Επίσης, μπορεί οι ραγάδες να είναι και δευτερογενή συμπτώματα παθήσεων του εντέρου, από νόσο Crohn, ελκώδη κολίτιδα ή από ορθοπρωκτική χειρουργική επέμβαση, πρωκτίτιδα, φυματίωση ή καρκίνο του εντέρου.

Στα συμπτώματα της πάθησης είναι ο έντονος πόνος με αίσθηση καψίματος κατά την αφόδευση, η αιμορραγία και ο κνησμός.

3. Αιμορροΐδες

Η αιμορροϊδοπάθεια είναι ο βασικότερος λόγος που προκαλείται πόνος και κνησμός στην πρωκτική περιοχή. Όπως και οι ραγάδες πρωκτού, οι παθολογικές αιμορροΐδες προκαλούνται εξαιτίας κυρίως της δυσκοιλιότητας, της διάρροιας, κάποιας εγκυμοσύνης ή λόγω καταβολής έντονης προσπάθειας.

Δείτε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη θεραπεία των συριγγίων εδώ.

4. Γονόρροια

Η γονόρροια (ή βλεννόρροια) είναι σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα οφειλόμενο σε λοίμωξη από το βακτήριο Neisseria gonorrhoeae. Στις περισσότερες δε περιπτώσεις η νόσος είναι ασυμπτωματική. Ωστόσο, κάποιες φορές η γονόρροια ενδέχεται να εμφανίσει συμπτώματα, όπως πόνο στην πρωκτική περιοχή (τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες), κνησμό και αιμορραγία κατά την προσπάθεια της αφόδευσης.

5. Πρωκταλγία fugax (PF) ή πρωκτικός σπασμός

Η πρωκταλγία fugax είναι μια πάθηση που προκαλεί επεισόδια επίμονου πόνου στο τελευταίο τμήμα του παχέος εντέρου ή στην ορθοπρωκτική περιοχή. Οι ασθενείς που υποφέρουν από τη συγκεκριμένη πάθηση, την περιγράφουν ως έναν οξύ και διαπεραστικό πόνο. Ο πόνος ενδέχεται να εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της νύχτας ή και της μέρας και διαρκεί περίπου 30 λεπτά κι έπειτα υποχωρεί.

6. Φλεγμονώδεις ασθένειες του εντέρου

Φλεγμονώδεις ασθένειες του εντέρου, όπως η ελκώδης κολίτιδα και η νόσος του Crohn ενδέχεται να πυροδοτήσουν αισθήματα πόνου στην περιοχή του πρωκτού. Άλλα συμπτώματα των παραπάνω ασθενειών είναι πόνος στο στομάχι, διάρροια, αίσθημα κόπωσης, απώλεια βάρους και αιμορραγία από το ορθό.

7. Πρωκτίτις

Πρωκτίτιδα είναι η φλεγμονή της εσωτερικής επιφάνειας του πρωκτού και μέρους του ορθού. Μπορεί να είναι μικρής διάρκειας ή χρόνια και μπορεί να οφείλεται σε μια σειρά από αιτίες. Μεταξύ άλλων αναφέρονται η νόσος του Crohn, η παρενέργεια ιατρικών θεραπειών (ακτινοθεραπεία ή αντιβιοτικά), κάποια σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, η ελκώδης κολίτιδα, οι αλλεργίες, η δυσλειτουργία των νεύρων του ορθού, ακόμη και το πρωκτικό σεξ.

Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν πόνο στον πρωκτό, διάρροια, αιμορραγία και ύπαρξη βλέννας στα κόπρανα.

8. Καρκίνος πρωκτού

Ο καρκίνος του πρωκτού διαγιγνώσκεται συνήθως σε άνδρες άνω των 60. Το πρωκτικό σεξ χωρίς προφυλάξεις και ο ιός HPV θεωρούνται βασικοί παράγοντες κινδύνου. Στα συμπτώματα περιλαμβάνονται η αλλαγή συνηθειών στις κινήσεις του εντέρου, η εμφάνιση κάποιας μάζας στην περιοχή, ο πόνος, το οίδημα κ.ά.