Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου – Η συσχέτιση με γυναικολογικά προβλήματα

Το  σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (αναφέρεται συχνότερα ως «σπαστική κολίτιδα» ή «σπαστικό κόλον») είναι μία λειτουργική διαταραχή του εντέρου (σύνδρομο), η οποία εκδηλώνεται με κοιλιακό άλγος, φούσκωμα και διαταραχές στις κενώσεις. Πρόκειται για μια χρόνια πάθηση, τα αίτια της οποία δεν έχουν αποσαφηνιστεί πλήρως, μιας και δεν εντοπίζονται βλάβες στους ιστούς του εντέρου ή αλλαγές στην ανατομία του. Προκειμένου να γίνει η διάγνωση της σπαστικής κολίτιδας, ο ασθενής πρέπει να υποβληθεί σε μια σειρά από εξετάσεις ώστε να αποκλειστούν άλλα πιθανά νοσήματα.

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου παρουσιάζεται αρκετά συχνά, ιδιαίτερα στις δυτικές κοινωνίες, και περισσότερο στον αστικό πληθυσμό. Ανάλογα με τη χώρα, υπολογίζεται ότι 1 στους 6 έως και 1 στους 4 ανθρώπους παρουσιάζει συμπτώματα που συνδέονται με το συγκεκριμένο σύνδρομο. Στην Ελλάδα, υπολογίζεται ότι ένας στους πέντε ανθρώπους παρουσιάζει αντίστοιχα συμπτώματα.

Η νόσος παρουσιάζεται τόσο στις γυναίκες όσο και στους άνδρες, αλλά, όπως έχουν δείξει διεθνείς έρευνες, στις γυναίκες εμφανίζεται αρκετά συχνότερα (διπλάσια σε σχέση με τους άνδρες).

Κοινά συμπτώματα σε άνδρες και γυναίκες

Τα συμπτώματα της πάθησης, που αφορούν και τα δύο φύλα είναι:

• αύξηση ή μείωση στην κινητικότητα του εντέρου
  • κόπρανα που μπορεί να είναι υδαρή ή σκληρά ή να περιέχουν βλέννα
  • διάρροια, δυσκοιλιότητα, ή συνδυασμό των δύο
  • αίσθηση ατελούς κένωσης
  • φούσκωμα, κράμπες, αέρια ή αίσθημα καύσου
  • αίσθηση δυσφορίας ή ναυτίας μετά την κατανάλωση ενός κανονικού γεύματος
  • συχνότερες «επείγουσες» επισκέψεις στην τουαλέτα
  • πόνος στο κάτω μέρος της πλάτης
  • συμπτώματα, τα οποία χειροτερεύουν μετά από την κατανάλωση τροφής

Τα συμπτώματα αυτά που μπορεί να είναι συνεχή και σταθερά, αλλά για τους περισσότερους ανθρώπους που πάσχουν από το σύνδρομο υπάρχουν περίοδοι εξάρσεων κι υφέσεων, και εμφανίζονται τουλάχιστον για 3 ημέρες κάθε μήνα.

Συμπτώματα στις γυναίκες

Όπως προαναφέραμε, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να διαγνωστούν με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου απ’ ό, τι οι άνδρες. Γενικά, οι γυναίκες υποφέρουν από τα συμπτώματα του συνδρόμου κατά την αναπαραγωγική τους ηλικία και λιγότερο μετά τα 65 έτη. Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί ότι οι γυναίκες με ΣΕΕ παρουσιάζουν συνήθως και περισσότερα γυναικολογικά προβλήματα.

Εμμηνόρροια

Για τις περισσότερες γυναίκες με ΣΕΕ τα συμπτώματα ποικίλλουν ανάλογα με τον εμμηνορρυσιακό τους κύκλο. Πριν από την περίοδο και κατά τη διάρκειά της, πολλές γυναίκες αναφέρουν μεγαλύτερο κοιλιακό πόνο και διάρροιες. Αντίθετα, μετά την ωορρηξία, τα συμπτώματα που εμφανίζονται συχνότερα είναι το φούσκωμα και η δυσκοιλιότητα.

Οι γυναίκες με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν συμπτώματα, όπως:

• πόνο στην πλάτη
  • επώδυνη έμμηνο ρύση
  • προεμμηνορροϊκό σύνδρομο
  • κόπωση
  • αϋπνία
  • κράμπες
  • ευαισθησίες σε τροφές

Εγκυμοσύνη

Περίπου το 30% με 35% των εγκύων γυναικών υποστηρίζουν ότι αισθάνονται αυξημένη καούρα, ναυτία, δυσκοιλιότητα ή αυξημένο αριθμό κενώσεων σε σχέση με την περίοδο προ της εγκυμοσύνης. Ωστόσο, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν τα συμπτώματα αυτά συνδέονται με το ΣΕΕ ή οφείλονται στην πίεση που ασκεί το έμβρυο.

Ενδομητρίωση

Ενδομητρίωση είναι μία πάθηση, κατά την οποία το ενδομήτριο αναπτύσσεται εκτός της κοιλότητας της μήτρας. Αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες με ενδομητρίωση έχουν αυξημένα περιστατικά κατά τα οποία βιώνουν συμπτώματα συνδεόμενα με το ΣΕΕ.

Σεξουαλικές σχέσεις

Οι γυναίκες που πάσχουν από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου είναι πιθανό να βιώσουν μία μείωση της σεξουαλικής επιθυμίας. Επίσης, ενδέχεται να αισθάνονται ενόχληση κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής επαφής. Είναι αυτονόητο ότι τέτοιου είδος συμπτώματα έχουν ισχυρή επίδραση στις σεξουαλικές σχέσεις μιας γυναίκας, αλλά κυρίως στο πώς η ίδια βιώνει τη σεξουαλική επαφή.

Πώς το ΣΕΕ επηρεάζει την ποιότητα ζωής μιας γυναίκας

Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου είναι μία κατάσταση, η οποία μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στη ζωή μιας γυναίκας (αλλά φυσικά και στη ζωή των ανδρών). Η ανάγκη για συχνές επισκέψεις στην τουαλέτα, ο πόνος, η γενικότερη δυσφορία που προκαλείται καθιστούν πιο δύσκολο να είστε πλήρως λειτουργική στην εργασία, στο σπίτι, και σε μια σειρά από κοινωνικές περιστάσεις. Πολλές γυναίκες με ΣΕΕ καταλήγουν σε απομόνωση και, συχνά, αισθάνονται κατάθλιψη.

Προκειμένου μία γυναίκα να αποφύγει μια τέτοια κατάληξη, και προκειμένου να συνεχίσει να έχει μία καλή ποιότητα ζωής, απαιτείται να αντιμετωπίσει γρήγορα και ολιστικά το πρόβλημα του συνδρόμου. Η θεραπεία, συνήθως, περιλαμβάνει τροποποίηση των διατροφικών συνηθειών, τροποποίηση του τρόπου ζωής, φαρμακευτική αγωγή, πιθανώς και ψυχολογική υποστήριξη.

Σε κάθε περίπτωση, η αντιμετώπιση των συμπτωμάτων πρέπει να είναι εξατομικευμένη, και πάντα υπό την καθοδήγηση ενός εξειδικευμένου και έμπειρου ιατρού.