5 μύθοι για τον καρκίνο του παχέος εντέρου

Ο Καρκίνος του Παχέος Εντέρου και του Ορθού, εκτός από πολύ συνηθισμένος είναι και πολύ θανατηφόρος – ο δεύτερος σε σειρά μετά τον καρκίνο του πνεύμονα. Το χαρακτηριστικό αυτού του είδους καρκίνου είναι η «unisex» φύση του, αφού δεν κάνει διακρίσεις σε άνδρα ή γυναίκα!

«Προτιμά» ωστόσο περισσότερο χώρες του δυτικού κόσμου, με την Ευρώπη και την Αυστραλία να έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά, και την Αφρική, τη Λ. Αμερική και την Καραϊβική, τα χαμηλότερα.

Για φέτος στις ΗΠΑ, προβλέπεται να «χτυπήσει» πάνω από 130.000 άτομα, ενώ μέχρι το 2.035, υπολογίζεται πως περίπου 2,4 εκατομμύρια άνθρωποι θα διαγνωστούν με τον εν λόγω καρκίνο, παγκοσμίως.

Τα στοιχεία αυτά είναι σίγουρα ιδιαιτέρως ανησυχητικά. Όμως, ο καρκίνος του παχέος εντέρου μπορεί να θεραπευτεί αποτελεσματικά, εφόσον διαγνωστεί σε κάποιο από τα αρχικά στάδια. Το ιδανικό είναι να προλαμβάνουμε το πρόβλημα και να το αντιμετωπίζουμε εγκαίρως.

Γι’ αυτό είναι σημαντικό να είμαστε ενήμεροι σχετικά με τα συμπτώματα και τις προληπτικές εξετάσεις που πρέπει να κάνει κάθε άνθρωπος από μία ηλικία και μετά και να μην πέφτουμε στην παγίδα των μύθων, που συνοδεύουν αυτό το είδος καρκίνου.

Πέντε από τους πιο συνηθισμένους μύθους που πρέπει να γνωρίζετε για τον καρκίνο του παχέος εντέρου είναι οι εξής:

• Η απουσία συμπτωμάτων σημαίνει πως κάποιος δεν έχει καρκίνο

Επικρατεί η άποψη πως κάθε πάθηση εμφανίζεται με μια σειρά από συμπτώματα που προειδοποιούν τον ασθενή για την ύπαρξή της. Σε ό, τι αφορά τον καρκίνο του εντέρου, η απουσία συμπτωμάτων είναι ο συνήθης κανόνας. Συμπτώματα όπως αιμορραγία στον πρωκτό, αλλαγή στις συνήθειες του εντέρου και κοιλιακό άλγος ενδέχεται να εμφανιστούν αφού η νόσος έχει προχωρήσει αρκετά, και όχι στην αρχική της φάση. Είναι σημαντικό όλοι οι άνθρωποι να προχωρούν σε προληπτικές εξετάσεις (κολονοσκόπηση) μετά την ηλικία των 45 ετών, είτε έχουν συμπτώματα είτε όχι.

• Η ύπαρξη πολύποδων στο έντερο σημαίνει καρκίνο

Πολλοί άνθρωποι εμφανίζουν πολύποδες στο έντερο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα εμφανίσουν και καρκίνο. Κάποιοι τύποι πολύποδων ενδέχεται να προκαλέσουν καρκίνο μελλοντικά, γι’ αυτό και συνιστάται η αφαίρεσή τους μετά τον εντοπισμό τους στο έντερο. Μεγαλύτερη προσοχή συνιστάται στα άτομα εκείνα που έχουν οικογενειακό ιστορικό εμφάνισης πολύποδων. Οι «κληρονομικοί» πολύποδες ευθύνονται για το 1% των συνολικών καρκίνων του εντέρου. Τα άτομα με τέτοιο ιστορικό πρέπει από την ηλικία των 40 ετών να εξετάζονται και αν χρειαστεί να προχωρούν σε αφαίρεσή τους.

• Ο καρκίνος του εντέρου είναι δύσκολο να θεραπευτεί

Ο καρκίνος του παχέος εντέρου θεραπεύεται συχνά όταν είναι εντοπισμένος στο έντερο. Όταν δηλαδή δεν έχει εξαπλωθεί και σε άλλα όργανα. Η χειρουργική επέμβαση είναι η κύρια μορφή θεραπείας και οδηγεί σε θεραπεία σε περίπου 50% των ασθενών. Η υποτροπή μετά από χειρουργική επέμβαση είναι ένα μείζον πρόβλημα και είναι συχνά η τελική αιτία θανάτου. Κατά τη χειρουργική διαδικασία το κομμάτι του εντέρου που πάσχει αφαιρείται και στη συνέχεια το έντερο ξαναράβεται χωρίς περαιτέρω επιπλοκές. Ασφαλώς θα χρειαστεί μετεγχειρητική παρακολούθηση του ασθενούς και επιπλέον εξετάσεις, αλλά τα ποσοστά θεραπείας είναι ιδιαίτερα υψηλά.

• Όποιος διαγνωστεί με καρκίνο του εντέρου υποβάλλεται σε χημειοθεραπεία

Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, στις περισσότερες περιπτώσεις, όπου έχουμε έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου, η χειρουργική αφαίρεσή του είναι η ενδεδειγμένη και μοναδική θεραπεία. Εφόσον απομακρύνουμε όλα τα καρκινικά κύτταρα από την πάσχουσα περιοχή δεν θα χρειαστούν περαιτέρω θεραπείες. Χημειοθεραπεία θα γίνει στον ασθενή μόνο στις περιπτώσεις εκείνες όπου υπάρχουν μεταστάσεις του καρκίνου σε άλλα όργανα.

• Εφόσον κανείς στην οικογένειά μου δεν είχε καρκίνο δεν διατρέχω κίνδυνο να εμφανίσω εγώ

Το οικογενειακό ιστορικό είναι σημαντικό, δεν είναι όμως το απόλυτο κριτήριο. Ειδικά στις περιπτώσεις όπου η νόσος εμφανίζεται σε ηλικία μεγαλύτερη των 60 ετών είναι σχεδόν απίθανο να έχει προκληθεί από γενετικούς κυρίως παράγοντες. Ωστόσο, στις περιπτώσεις που κάποιος έχει έναν συγγενή πρώτου βαθμού που έχει διαγνωστεί με καρκίνο του εντέρου σε νεαρή σχετικά ηλικία (μικρότερη των 45 ετών), είναι απαραίτητο να κάνει προληπτικές εξετάσεις αρκετά νωρίς.